Review: kookboek 10 jaar Lekker & Simpel

Omslag Lekker & Snel

Een wijs iemand heeft weleens gezegd over kookboeken: als lezers er ook maar één recept uit koken, mag de auteur blij zijn. Zelf heb ik honderden kookboeken en pak ik nog wekelijks een paar titels om een recept te koken of gewoon inspiratie op te doen. Het boekje 10 jaar Lekker & Simpel van Sofie en Jorrit van Daalen Buissant des Amorie (wat een mooie namen…) is de nieuwste aanwinst. Maakt deze uitgave de belofte van eenvoudige recepten voor iedereen echt waar?

Traditioneel breng ik het eerste weekend van het strandtentseizoen in Scheveningen begin maart door in Den Haag en omstreken. Daar hoort altijd een shoppingtrip bij, waarbij kookwinkel Oldenhof (voorheen Dok) in de Passage een vast adresje is om uitgebreid te snuffelen tussen alle kookhulpjes, bakvormen in alle soorten en maten (heb je het kasteel al gezien?) en planken vol met kookboeken.

Nieuwe kookboeken

Gezien de omvang van mijn eigen collectie heb ik er best een aantal al of uitgaven over min of meer hetzelfde dus trekt niet alles wat er ligt mijn aandacht. Wie heeft er immers 2 boeken nodig over thuis Chinese takeaway maken, of Koreaans koken met net een andere insteek dan het boek dat ik al heb? Het assortiment bij Oldenhof wisselt natuurlijk, zeker met de lente in aantocht. Veel kookboeken richten zich momenteel op één onderwerp, vooral veel vega, vegan en groenten. En natuurlijk komen langzamerhand de grillboeken met alles over de BBQ weer terug onder de aandacht.

Al neuzend tussen de boeken viel me op hoe duur ze allemaal geworden zijn. Drie tientjes is niks meer, al krijg je dan natuurlijk wel een mooie gebonden uitgave mee naar huis. (Om deze reden ben ik overigens lid geworden van de lokale bibliotheek, voor de prijs van 1,5 boek leen ik ze een jaar lang onbeperkt.)

10 jaar Lekker & Simpel

Maar goed, mijn oog viel op het boek 10 jaar Lekker & Simpel. Bedacht en geschreven door een jong stel dat begon met koken toen ze tien jaar geleden gingen samenwonen. Ze begonnen de gelijknamige website www.lekkerensimpel.com en er verschenen allerlei boekjes met hun recepten. Dit boek stamt al uit 2022, maar dat mag de pret niet drukken – het is in alle opzichten actueel.

Meer dan 311 pagina’s op handzaam formaat zijn gevuld met recepten die samengebracht zijn in rubrieken als Wraps en Soep. Bij elk recept hoort een kleurige foto. De recepten zijn helder opgeschreven en veelal voor 2 personen, maar gemakkelijk te vermeerderen als je met meer bent. Het niveau is erg haalbaar, zelfs voor beginnende koks.

Echt simpele recepten?

Ik zie mezelf als ervaren hobbykok en je zou kunnen denken dat ik ze daarom te simpel vind. Maar simpel heeft ook voordelen. Hier thuis kook ik vrijwel alle avonden en de inspiratie is soms ver te zoeken. Dan is het fijn een boekje voor het grijpen te hebben vol praktische, haalbare recepten. Bovendien zijn kleuterzoon en manlief ook niet altijd te porren voor ingewikkelde stoofschotels uit het Midden-Oosten of een vegan curry, en wordt iets als een ovenschotel met aardappels en gehakt enthousiaster begroet.

Je merkt het al, ik ben enthousiast over dit boek. Als ik toch een kanttekening moet bedenken, is het dat wel heeeeeeel veel recepten uitgaan van aardappels, gehakt en geraspte kaas. Houd je daar niet van, dan is er voldoende ander aanbod in dit aantrekkelijke boekje.

10 jaar Lekker en Simpel
Sofie en Jorrit van Daalen Buissant des Amorie
22,50 euro

Saskia is niet alleen foodblogger, maar ook journalist, tekstschrijfster en (eind)redacteur bij haar eigen bedrijf RedactieNet. Ze heeft een man, een vrolijke kleuterzoon, een dikke luie (oude) kat en een moestuintje.