Review: De wereldse bakplaat van Rukmini Iyer

Cubaanse zoetzure pompoen met paprika & basilicum (V) © David Loftus uit De Wereldse bakplaat

De bakplaten-serie is in hoog tempo bezig mijn favoriete kookboeken te worden van dit moment. De nieuwste uitgave is De wereldse bakplaat, een boek met 75 gerechten die je in een braadslee of ovenschaal bereidt.

De bakplaten-serie

Eerder delen in deze serie zijn De snelle bakplaat  en De groene bakplaat. Het eerste boek gebruik ik ook veel, het bevat tientallen recepten voor hoofd- en bijgerechten die je klaarmaakt door alle ingrediënten in een braadslee of ovenschaal te doen (en soms op de bakplaat te leggen). Voorkoken of iets aanbakken in een pan is niet nodig. De gerechten zijn meestal makkelijk te maken, de ingrediënten breed verkrijgbaar en de combinaties origineel. Ik ben bijvoorbeeld gnocchi gaan eten door een recept met deze aardappel-deegballetjes met erwtjes, room en ham. De groene bakplaat was minder aan me besteed, dit boek alleen bevatte vega(n) recepten, veelal met paddenstoelen – en daar houd ik niet van. Dit boek vond een fijn huisje in een vegetarisch etend gezin.

Omslag De Wereldse bakplaat

De wereldse bakplaat

Nu is daar het derde deel, De wereldse bakplaat. Een kloek boek met 233 pagina’s dat toch maar 19,99 euro kost. Dat is het voordeel van een internationaal goed verkopende titel: die verschijnt in hoge volumes en kost daardoor minder. Vergeleken met een Jamie Oliver-boek van een tientje duurder heb je hiermee dus ook een mooie uitgave te pakken.

Ovengerechten op de bakplaat

Het boek volgt hetzelfde concept als de eerdere twee, dus ovengerechten in een schaal of op een plaat. Maar nu staan de verschillende delen van de wereld centraal. Via Midden- en Zuid-Amerika, de VS en de Caraïben wordt er een reis gemaakt door Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Het boek eindigt bij Europa en Noord-Azië.

Indeling en recepten

De indeling is heel overzichtelijk. Elk hoofdstuk begint met een overzicht van de recepten vaak zo’n 14 stuks. Daarna een selectie van recepten met vis of vlees, vega(n) en zoete gerechten. De instructies bij elk recept staan op de linkerpagina en de foto ervan rechts. De gerechten zijn gefotografeerd in schalen of op borden en zien er aantrekkelijk uit. Leuk is dat er bij elk recept een inleidend verhaal staan en tips om te serveren.

Even zoeken naar ingrediënten

Vergeleken met eerdere boeken, zijn de ingrediënten niet altijd makkelijk te vinden in de supermarkt. Het recept Slowcooked varkenspibil met ingemaakte roze uien lijkt me heel lekker, maar voor de benodigde achiote-pasta moet ik en webwinkel opzoeken. Tjin’s Toko  lijkt de meeste benodigdheden te bieden, dus als je dit boek koopt en je gaat aan de slag, kijk dan eerst wat je allemaal nodig hebt voor de recepten die je aanspreken en bestel zulke smaakmakers tegelijkertijd, dat scheelt weer in de verzendkosten. Amsterdammers kunnen bij Tjin zelf terecht.

Aandachtspuntje zijn soms de hoeveelheden. De auteur is Brits en gebruikt bijvoorbeeld af en toe zoete aardappel in haar recepten. In het buitenland zijn die vaak erg groot, en bij ons meer van het normale aardappelformaat. In een van de recepten worden er twee sweet potatoes genoemd voor vier personen; gebruik je gezond verstand en ga dan uit van 800-1000 gram, en niet twee van die kleintjes uit de supermarkt.

Conclusie

Een aantrekkelijk en veelzijdig boek, dat voor ieders smaak recepten biedt. Handig voor mensen die weinig tijd hebben om met verschillende pannen en schalen aan de gang te gaan. Ook fijn als er bezoek komt. Ik ben fan!

Een inkijkexemplaar vind je hier.

De wereldse bakplaat
Rukmini Iyer
Uitgever Gottmer
19,99 euro

Onder meer te koop bij Bol.com.

Saskia is niet alleen foodblogger, maar ook journalist, tekstschrijfster en (eind)redacteur bij haar eigen bedrijf RedactieNet. Ze heeft een man, een vrolijke kleuterzoon, een dikke luie (oude) kat en een moestuintje.