Eerste indruk: Ramsay in 10 – supersnelle recepten van Gordon Ramsay

Boek Ramsay in 10

De Britse topchef Gordon Ramsay is terug met een nieuw boek. Gebaseerd op zijn YouTube-versie Ramsay in 10 staat het gelijknamige boek vol met recepten die je binnen 10 minuten kunt maken. Hoe serieus moet je deze claim nemen? En wat voor recepten staan er eigenlijk in?

Het boek Ramsay in 10 is alleen in het Engels verkrijgbaar. Ik zag het in september al staan bij Broere in Utrecht, maar dat was toen alleen een zichtexemplaar – het boek zelf was nog niet verkrijgbaar. Inmiddels wel via de bekende boekensites en je lokale boekwinkel kan het ook voor je bestellen.

Tijdens de lockdown van vorig jaar begon Gordon Ramsay een YouTube-serie waarin hij zichzelf uitdaagde allerlei gerechten binnen 10 minuten te bereiden. Van varkenshaas tot curry en van gehaktballen tot gegrilde kip. Dat lukt allemaal vrij aardig, waarbij wel gezegd moet worden dat alle ingrediënten al klaarstaan, vaak in de afgepaste hoeveelheden, dat Ramsay supersnel kan snijden en natuurlijk een paar keer geoefend heeft voor hij de video opnam. De videoserie was enorm succesvol en een vervolg in de vorm van een boek is dus best logisch.

Het boek Ramsay in 10

De papieren hardcover uitgave heeft als ondertitel ‘Delicious recipes in a flash’ en telt ruim 250 pagina’s. Na een introductie met allerlei tips over dat ook jij alles van tevoren moet klaarzetten en welke artikelen handig zijn om op voorraad te hebben, gaat het boek verder met zeven hoofdstukken, van Eggs & Cheese en Beef, lamb & pork tot aan Desserts. Het hele spectrum komt voorbij, van een steak sandwich tot aan mosselen met toast. De recepten zijn op zichzelf universeel dus niet specifiek Brits. En wat ik altijd erg leuk vind, is dat er bij alle recepten een introductieverhaaltje staat, dat maakt mij enthousiast om er zelf mee aan de slag te gaan.

Verkrijgbaarheid ingrediënten

Handig is dat de benodigde hoeveelheden zoals in ml en grammen staan aangegeven als in cups. Wat je wel vaker hebt met kookboeken uit andere landen, is dat niet alle producten bij ons bekend zijn of verkrijgbaar. Denk aan iets als red onion jam of lemon pickle. Daar geeft de auteur geen alternatieven voor, wat logisch is aangezien het boek zich primair op de Britse markt richt. Of er in een eventuele Nederlandse editie wat mee gedaan wordt, is af te wachten. Ramsay lonkt wel vrij opzichtig naar de Amerikaanse lezer door te vermelden dat gherkins aan de andere kant van de oceaan pickles genoemd worden.

Wat ik leuk vind aan dit boek

Het concept van snel koken maar toch iets lekker op tafel zetten, is aanspreken. Natuurlijk kun je ook een zak patat in de airfryer gooien en er een hamburger bij bakken, maar echt een lekker gerecht maken in korte tijd, is heel wat anders. En iedereen begrijpt wel dat je als thuiskok niet daadwerkelijk in 10 minuten klaar bent. Ramsay motiveert je door te zeggen dat het telkens sneller zal gaan naarmate je een recept beter leert kennen. En dat is natuurlijk zo. Bij vrijwel elk recept dat je vaker maakt, pas je de volgorde van handelingen telkens aan om het koken efficiënter te laten verlopen.

Een gerecht uit Gordon Ramsay in 10

Wat me minder aanspreekt

Er zijn een paar  zaken die me opvallen bij het doornemen van dit boek. Namelijk dat snel koken niet betekent dat je paar een paar ingrediënten nodig hebt. Sterker nog, Ottolenghi krijgt vaak de kritiek dat je zoveel nodig hebt om zijn gerechten te maken, maar Gordon Ramsay kan er ook wat van. Doordat je een hoop nodig hebt, moet je ook een hoop klaarzetten. Daarbij wordt er vaak gekozen voor gemak, zoals voorgekookte linzen gebruiken of voorgekookte aardappels. Waar die niet verkrijgbaar zijn, zul je die zelf moeten voorbereiden.

Het andere punt is de fotografie. De gerechten zien er beeldig en zeer smakelijk uit, maar als je de receptuur doorleest, zie je dat de feitelijke styling niet die van het gerecht is dat je binnen de 10 minuten op tafel dient te hebben. Ze zijn dan uitgebreid met de suggesties die je in het kadertje ‘If you have more time’ tegenkomt. Bijvoorbeeld de suggestie om er een bepaald bijgerecht bij te serveren. Misleidend is een groot woord, maar het concept was wat mij betreft sterker geweest als de foto’s echt volledig aansloten bij de 10 minuten-gedachte.

Conclusie Gordon Ramsay in 10

Al met al is dit een inspirerend kookboek dat de lezer aanspoort zelf aan de slag te gaan om snel wat lekkers op tafel te toveren. Je zult soms echt even moeten zoeken naar een alternatief voor de producten die we in Nederland niet kennen. Maar in de basis zijn de recepten goed te maken. Of het echt lukt in 10 minuten moet ik nog proberen, maar ik heb er wel veel zin in!

Ramsay in 10

Voor 21,49 euro gekocht bij Bol.com

Saskia is niet alleen foodblogger, maar ook journalist, tekstschrijfster en (eind)redacteur bij haar eigen bedrijf RedactieNet. Ze heeft een man, een vrolijke kleuterzoon, een dikke luie (oude) kat en een moestuintje.