Hello Fresh: mijn eerste ervaring met maaltijdboxen

De Hello Fresh Box

Hello Fresh: mijn eerste ervaring met maaltijdboxen

Sinds een paar maanden laten we af en toe een maaltijdbox van Hello Fresh komen. Ik ben er best enthousiast over na een hoop getwijfel en vertel je er hier meer over.

Tot een tijdje terug kende ik Hello Fresh vooral van de opdringerige jongens en meisjes op straat die abonnementen aan de man probeerden te brengen. En van de kortingskaarten die je werkelijk overal tegenkwam. Als je die gebruikte, kreeg je een goedkope box waarna je vastzat aan een abonnement dat nauwelijks meer op te zeggen was. Vriendinnen probeerden het een paar jaar geleden een tijd, maar haakten af omdat er weinig flexibiliteit was en je niet kon kiezen wat je wilde eten. Klinkt allemaal niet zo positief, zou je zeggen.

Weinig tijd om te koken

Het afgelopen halfjaar is er veel veranderd hier in huis. We hebben een zoontje gekregen, en waar ik vroeger tussen mijn freelance werk genoeg tijd vrij kon maken voor boodschappen en koken, ligt dat nu toch wel anders. Ik ben minder gaan werken en benut de uren dat de baby op de opvang is voor nuttige dingen: werken. Niet voor bedenken wat we gaan eten, boodschappen doen en uitgebreid in de keuken staan. Toch vind ik gevarieerd eten en niet te veel kant-en-klaarproducten gebruiken nog steeds erg belangrijk.

Een maaltijd van Hello FreshKennismakingsaanbieding Hello Fresh

Ergens in de afgelopen drukke maanden viel mijn oog op een aanbieding van Hello Fresh. Drie maaltijden voor twee personen voor net geen 15 euro. En de belofte dat je dan weliswaar meteen lid was en op de rol stond voor een wekelijkse doos, maar dat die wel direct op te zeggen was, of te pauzeren. Dat leek me aantrekkelijk, en na wat wikken en wegen besloot ik het gewoon eens te doen.

Eerste keer bestellen

Ik installeerde de app, maakte een account aan en keek wat de bedoeling was. De keuze viel op de Quick & Easy Box, recepten die binnen zo’n 20 minuten op tafel stonden. Meteen viel op dat alles erg flexibel is. Ik kon zelf een bezorgdag kiezen en wat nog fijner is: welke gerechten we wilden krijgen. In totaal zijn er elke week 12 nieuwe recepten beschikbaar. Er zijn verschillende boxen, namelijk de Original Box, de Veggie Box (vegetarisch), de genoemde snelle box en de Family Box voor gezinsvriendelijke maaltijden. Ik koos dus voor de snelle variant.

Uitleg bij bezorging

De bestelling ging de deur uit en een tijdje later stond er een bezorger op de stoep. De man wist dat ik voor de eerste keer een box kreeg, en legde het een en ander uit. Bijvoorbeeld dat je het karton van de doos kunt bewaren om een volgende keer mee te laten nemen. En dat sommige dingen in de koelkast moesten, wat me vrij logisch leek – maar fijn dat hij het er even bij zei.

Cadeau aan mezelf

Het uitpakken vond ik wel een soort hoogtepunt qua beleving. Een paar jaar geleden bestelde ik vaak een Food We Love-doos met allerlei bijzondere etenswaren erin, als een cadeau aan mezelf. Het openen van de Hello Fresh-box voelde bijna net zo. Alle etenswaren zagen er goed en netjes uit. Gewoon een aantrekkelijk geheel, al dat lekkere verse eten. Ik verdeelde de ingrediënten in twee delen: koelkast en niet in de koelkast. Die laatste spullen bleven in de doos – net zo makkelijk. Ook zaten er receptenkaarten met de uitleg en receptuur erin. Zaken zoals olie om in te bakken moet je zelf in huis halen, maar als er een knoflookteen nodig is, zit er eentje in je pakket.

Eerste indruk

Welke maaltijden we precies aten, weet ik niet meer. Maar het was lekker en ruim voldoende voor twee. Vaak zit er ook wat meer in dan je nodig hebt, dus dat kun je bewaren of alsnog toevoegen voor een grotere portie. De receptkaarten klopten op zichzelf wel, al deed ik vaak zaken in een andere volgorde omdat die me handiger leek. Het smaakte allemaal lekker.

Abonnement gestopt

Meteen na aflevering van de box stopte in mijn abonnement, omdat ik nog niet zeker wist het vaker te gaan bestellen. De prijs was daarbij wel een factor: zo’n 40 euro voor 3 dagen voor 2 persone, 45 euro voor 4 dagen en net geen 50 euro voor 5 dagen. Omgerekend ergens tussen de 5 en 6,66 euro per persoon per dag. Direct kreeg ik allerlei mails van Hello Fresh en werd ik dagelijks gebeld door ze. Ik nam niet op, had geen behoefte aan aanbiedingen om te toch over te halen.

Van gedachten veranderd

Wat me van gedachten deed veranderen, waren verschillende aspecten. Ik merk dat we bijna ongemerkt toch best geregeld eten moeten weggooien als ik te veel heb gemaakt en de kliekjes de koelkast niet meer uitkomen. Dat vind ik zonde. Een voordeel van Hello Fresh is dat je bijna niks hoeft weg te gooien, want het meeste wordt op maat geleverd voor het aantal personen dat mee-eet. Daarnaast toch de kosten. Mijn man en ik aten laatst bij een snackbar hier in de buurt. De rekening was 18 euro, voor ongezond eten dus. Daarbij vergeleken is 10 euro voor 2 personen per dag best te doen. Als ik zelf heel goedkoop kook, kom ik ook niet onder de 5 euro uit en dan is het echt wel basisvoedsel, zonder opsmuk.

Factor gemak

Ook de factor gemak is voor ons nu van belang. Koken met een baby in huis, daar wil je niet te veel energie aan kwijt zijn. Hello Fresh neemt me de maaltijdplanning uit handen voor een aantal dagen per maand. Het voornemen is om ongeveer eens per maand een box te laten komen voor 5 dagen, afhankelijk van de recepten (of ze ons aanspreken) en of we allebei thuis eten 5 dagen achter elkaar. Veel langer houdbaar dan dat zijn de ingrediënten niet, dus dat vergt even plannen.

Tot slot

Zoals je kunt lezen, ben ik enthousiast geworden. Morgen komt er weer een box, en ik kijk er al een beetje naar uit. En ook naar het feit dat ik tot zondag geen boodschappen hoef te doen. Meer informatie vind je op de site van Hello Fresh, en mail me gerust als je wat van me wilt weten hierover: info@eetnieuws.nl.

Vind je dit een leuk artikel? Kijk dan verder rond hier of like ons op Facebook of Pinterest. Bedankt!

Saskia is niet alleen foodblogger, maar ook journalist, tekstschrijfster en (eind)redacteur bij haar eigen bedrijf RedactieNet. Ze heeft een man, een vrolijke kleuterzoon, een dikke luie (oude) kat en een moestuintje.

2 thoughts on “Hello Fresh: mijn eerste ervaring met maaltijdboxen

  1. Intussen zelf, als alleenstaande, 2 keer 3 weken (met kleine tussenpauze) laten komen.

    Veel inspiratie uit gehaald, en ook iets tijdrovender gerechten (Premium / Bourgondisch) gemaakt waar ik anders niet aan begonnen zou zijn.

    Het is lekker, makkelijk. Maar het is niet goedkoop.

    Ga het nog maar af en toe nemen, en zeker niet in de zomer.

    Probleem dat ik wél had : box komt op donderdag, tegen de tijd dat ik al met mijn eten bezig ben. Vrijdag t.e.m. zondag ben ik er vaak niet. Dus mijn box wordt pas maandag, dinsdag en woensdag benut.

    En dan waren er al ingrediënten vervallen. Meestal wel nog eetbaar (ruik-kijk-proef), maar heb toch ook al bedorven kip gehad.

    Dus : bij warmere dagen vertrouw ik het toch niet.

    En mijn kleine keukenkoelkast is meteen voor 1/3 tot 1/2 ingenomen met de ingrediënten uit de box.

  2. Leuk verhaal, Saskia. Het zet me waarschijnlijk toch aan tot nieuwsgierig rondneuzen op de site. Ben benieuwd hoe het voor eenlingen is en hoe doenbaar en smakelijk de vegetarische gerechten zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top