Suikerdrank Challenge Dag 2: boerenkool en rode wijn

rode wijn suikerdrank challengeJanuari is de maand van de  Suikerdrank Challenge. Gezond eten en drinken, en dat de hele maand. Ik houd je elke dag op de hoogte van hoe het gaat en of ik het volhoud…

In de Suikerdrank Challenge probeer ik de hele maand januari de suiker te laten staan en thuis geen alcohol te drinken. Ik houd je hier op de hoogte van hoe het gaat. Op deze pagina vind je alles blogs bij elkaar.

Genoeg!

Op de Amerikaanse Netflix heb ik de documentaire Fed Up gezien. Het gaat over de vraag hoe het komt dat Amerikaanse kinderen zo dik zijn, ook al bewegen ze in veel gevallen genoeg. Het antwoord ligt nogal voor de hand: ze eten niet goed. Er zijn veel eenoudergezinnen en de mensen hebben vaak zo veel baantjes dat er weinig tijd is voor gezond eten. En ze weten er weinig van. De moeder van een heel dik jongetje dacht dat van die hele zoete cereal met melk een verantwoord ontbijt was. De deskundigen die aan het woord waren, gingen echter wat verder dan alleen de ouders de schuld geven. Ze wezen allerlei factoren aan: van de industrie die van baby’s al kleine suikerverslaafden maakt door aangezoete flessenmelk aan te bieden, via doelgerichte marketing die alleen tot doel heeft de kids zo veel mogelijk zoetigheid aan te bieden.

En wat dacht je van de dubieuze rol van de Amerikaanse overheid erin? Jaren geleden wilde de WHO een rapport uitbrengen waarin werd gesteld dat maximaal 10 procent van je dagelijkse calorieën uit suiker mag komen. De Amerikaanse regering dreigde toen de contributie van miljoenen dollars stop te zetten als ze dat zouden publiceren. Uiteindelijk stond er in het rapport dat 25 procent van de dagelijkse voeding dient te bestaan uit suiker. En wat dacht je van zowel boeren subsidie geven om zo veel mogelijk zuivel te produceren, maar dan ook van alles te bedenken om de burger zo veel mogelijk kaas te laten eten, ook al is dat erg vet?

Een interessante documentaire die me wel aan het denken zette over de rol van ‘andere partijen’ bij de keuzes die je maakt in je dagelijkse eetpatroon. Het maakte me nog een keer duidelijk dat suiker echt heel slecht is voor je lichaam, en volgens de deskundigen nog verslavender dan drugs zoals coke.

Challenge Dag 2

De Challenge is eigenlijk te vroeg van start gegaan. Het lukt me tot nu toe goed om de suiker te laten staan. We hebben het dan natuurlijk pas over een paar dagen, maar snoepen is echt heel snel een vast onderdeel van je dag dus daarvan afstappen is niet zo makkelijk als het klinkt. Als ontbijt had ik 2 boterhammen, eentje met pindakaas en eentje met een plakje gebraden gehakt met ui, van de Jumbo. Normaal neem ik 1 boterham pindakaas en de andere met chocoladevlokken bij het ontbijt, maar dat kan dus deze maand niet meer.

Voor de lunch hadden we een eter. Bij de Turkse winkel had ik zo’n lekker zacht rond brood gekocht. Dat ging op met zijn drietjes. Erop pikante vleessalade en iets wat een satéworst heet, een specialiteit van de slager hier in Tilburg – Fons Pessers. In de winkel hebben ze op zaterdag altijd wat hapjes om te proeven en het stukje worst was zo lekker, ik nam er maar meteen eentje van mee. Voor 1,49 euro ook niet duur.

030-boerenkoolHet avondeten was simpele Hollandse kost deze keer. Uit het groentepakket had ik nog verse boerenkool liggen. Die moest nog gesneden en gewassen worden, en met wat biologische aardappels van Ut Rooi Bietje erbij en een restje postelein was dat een lekker stamppotje. Erbij rookworst (dat hoort, vindt mijn Lief), jus uit een pakje en een Chinese gehaktbal naar het recept van eerder deze week. De link staat onderaan dit artikel.

Om toch wat lekkers te hebben als tussendoortje, kocht ik bij de delicatessenwinkel op het Wagnerplein een zak gemengde nootje met kruiden. Noten zijn gezond. Eigenlijk moet je ze ongezouten en ongebrand eten. Maar dat is niet lekker. Dus in plaats van wat zoets had ik ’s avonds lekkere hartige nootjes als hapje. Ook lekker! Helemaal stoppen met tussendoortje en hapjes vind ik nog een brug te ver. Change One is een aanpak die beter werkt. Dus 1 ding tegelijk veranderen in je eetpatroon, dan kun je het volhouden. Eerst de suiker weg, en als dat gelukt is het snacken aanpakken. Misschien leuke Challenge voor volgende maand?

Rode wijn

Het Drank-gedeelte van de Challenge is al een beetje in het water gevallen. Niet omdat ik een enorme aandrang had om toch aan de wijn te gaan, eerder uit gierigheid. Dinsdag was er hier een borrel voor een vereniging waar ik lid van ben. Er was nog een beetje witte wijn en een half fles rode wijn over. Eerst wilde ik dat weggooien, of ermee koken. Dat weggooien vond ik eigenlijk nogal zonde. Wat rode wijn is er in de rode saus gegaan van het gehakt van de gevulde paprika’s van vrijdag. En de rest heb ik opgedronken. Echt zelfdiscipline heb ik niet beng ik bang. Maar het was lekker en genoeg en nu is het klaar voor de rest van de week.

Menu

Published by

Saskia

Saskia is niet alleen foodblogger, maar ook journalist, tekstschrijfster en (eind)redacteur bij haar eigen bedrijf RedactieNet. Ze heeft een man, een gek katje en een moestuin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.